Hejsan.
Angående vandrarhem på Österlen så har vi på vandrarhemsguiden några tips. Naturligtvis först o främst Havängs vandrarhem. Detta vandrarhem har det absolut bästa läget på Österlen, en bit från en helt fantastisk sandstrand och en underbar natur. Vandrarhemmet ligger inbäddat i grönska och med fina vandringsleder utanför knuten. det kan dock vara mycket svårt att få bokning här eftersom det är så populärt. Bokning lite utanför högsäsong rekommenderas. Österlen är underbart även vår o höst. Speciellt våren med de blommande äppleodlingarna i Maj är otroligt sköna.
Ett annat vandrarhem som är speciellt är Kivikstrands vandrarhem, som är lite elegantare men ändå mycket trivsamt med sin sekelskiftes look. Där har du också ett café i bottenvåningen med riktig espresso, och då menar jag riktig. De samarbetar med Svenska Specialkaffeakademin och gör allt kaffe på nymalda bönor. En riktigt mysig trädgård att avnjuta kaffet i finns också. Sedan är Kivik en liten mysig idyll som är väldigt populär bland turisterna på sommaren. Stranden med Piren finns på andra sidan gatan.
Branteviks vandrarhem som ligger i den sköna sömniga idyllen Brantevik är också speciellt med en fantastiskt mysig trädgård med väldoftande örter o kryddor och där det finns både bastu och badtunna. Perfekt på vår och höst. Här bor du c:a 100 meter från havet. Att ströva omkring på Branteviks gator är en njutning med mysiga hus och fantastisk blomsterprakt. Att cykla mellan Brantevik o Simrishamn är en euforisk upplevelse och frihetskänsla , man tröttnar aldrig på vyerna och dessutom är avståndet lagom långt för en lat semesterfirare.
Vill du uppleva natur mitt inne i de djupa skogarna med Österlens bästa vandringar skall du boka in dej på Verkalängans Bed and Breakfast vid Alunbruket i Brösarp. Här bor du mitt inne i en 1700-tals idyll i skogen med halmtak på de flesta byggnader. Kan verkligen rekommenderas om du vill fly stressen och vill komma nära naturen. Vi kommer snart att lägga upp detta BoB på Vandrarhemsguiden. Kan absolut rekommenderas.( http://www.verkalangan.nu/ )